شناخت خبر و فرآیندهای آن*جلسه1
شناخت خبر
تعاریف مختلفی از خبر ارائه شده است اما در این میان یکی از این تعاریف عمومیت بیشتری دارد: "خبر گزارشی واقعی از یک رویداد عینی است که در آن یکی یا چند ارش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه آن را عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل میدهند.
بر مبنای این تعریف:
رویداد های دنیای خارج واقعی و عینی است.
رویداد مورد مخابره باید حاوی تعدادی ارزش های خبری باشد.
خبر گزارش رویداد است و خود آن نیست.
عوامل مختلفی بر انتخاب و ارائه خبر یک رویداد موثرند.
خبر یک رویداد هیچگاه عینیت مطلق ندارد و آنچه به عنوان خبر ارایه میشود،تنها شمایی از واقعیت است.
فرآیند خبر
فرآیند خبر تحت تاثیر دو محور اساسی قرار دارد:
1-عوامل درون سازمانی
2-عوامل برون سازمانی
1-عوامل درون سازمانی:
الف)خبرنگار: سلیقه خبرنگار،گرایش،زاویه دید و نگاه او در خبر تاثیر،لذا خبرنگار باید صادق باشد و حتی المقدور از دخالت ذهنیت خود در خبر بکاهد.
ب)مدیران خبر که از طریق اعمال سیاست خبری و تشکیل جامعه خبری با معیار ها و ارزش های اجتماعی،سیاسی و ... در رسانه خود بر فرآیند خبر موثرند.
ج)عوامل فنی مانند میزان جا و اندازه در صفحه روزنامه و وقت و زمان در رادیو و تلوزیون.
2-عوامل برون سازمانی:
الف)دولت ها اعمال محدودیت های قانونی
ب)صاحبان سرمایه و آگهی ها
ج) گروه های صاحب نفوذ و فشار
د)منابع خبری مانند روابط عمومی ها و خبرگزاری ها
ه)مخاطبان رسانه
در عین تمام این تاثیرات،روزنامه نگار باید بکوشد واقعه را با کاهش تاثیر این عوامل،حتی الامکان همانگونه که رخ داده گزارش دهد.
/پایان/
- ۹۳/۰۴/۱۷