روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

وبلاگی در جهت ارائه اخبار مشهد، جروات و دروس رشته روزنامه نگاری و معرفی ارکان این رشته

عناصر خبری*جلسه1

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۴ ب.ظ

شناخت عناصر خبر در تنظیم خبر اصلی ترین رکن است . این شناخت قبل از نگارش و تنظیم خبر است، خبرنگار با این آگاهی و شناخت مشخص می کند کدامیک از اطلاعات و آگاهی های کسب شده از اهمیت بیشتــر برخوردار است.

 

عبارتند از:


1- که؟ Who (فاعل یا مفعول رویداد)

2- چه؟ What (فعلیت رویداد)

3- کجا؟ Where (محل وقوع رویداد)

4- چرا؟Why (دلیل وقوع رویداد)

5- کی؟ When (زمان وقوع رویداد)

6- چگونه؟ How (نوع رویداد)




که؟ Who?

عنصر«که؟» به معنای «چه کسی؟» یا «چه چیزی؟» است و به فاعل و کننده کار می پردازد.صرفاً افراد حقیقی و حقوقی را به عنوان فاعل رویدادها، شامل نمی شود بلکه عنصر «که» اشیاء و به طورکلی چیزهای بی روح را نیز در برمی‌گیرد.

چه؟ What?

عنصر«چه» به«ماهیت و فعلیت» رویداد مربوط شود، «چه» ممکن است یک حادثه رانندگی، آتش‌سوزی، تصویب یا رد لایحه‌های قانونی، افتتاح کارخانه، سفر و هر آنچه به ماهیت یا فعلیت یک رویداد مربوط می‌شود، باشد. «چه» معمولاً در شروع خبر قرار گرفته و به جذابیت و کشش خبر می‌افزاید،اهمیت عنصر«چه» از دیگر عناصر خبر بیشتر است.

کجا؟ Where?

محل رویداد در ارزش‌دهی به خبر تأثیر دارد. در اکثر موارد، یک رویداد شهری یا کشوری نسبت به یک خبر خارجی برای خواننده ارزش خبری افزونتری دارد.

کی؟ (چه وقت) When?

در میان ارزش های خبری، زمان یا تازگی خبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خبرنگار باید تازگی خبر را در همان ابتدای خبر بازگو کند.

چرا؟ چگونه؟  Why and How?

عنصر«چرا» علت، دلیل یا انگیزه به وجود آمدن رویداد را بیان می‌کند و عنصر«چگونه» نحوه، چگونگی و طریقه وقوع رویداد را. عنصر«چرا» و«چگونه» هنگام تهیه گزارش های تشریحی و تحلیلی یا لیدهای تشریحی و تحلیلی بیشتر از سایر موارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا در این‌گونه گزارش های خبری، خبرنگار، زمان بیشتری را برای کسب و بررسی علت، انگیزه یا نحوه و چگونگی به وجود آمدن رویداد خبری در اختیار دارد.





/پایان/

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی