روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

وبلاگی در جهت ارائه اخبار مشهد، جروات و دروس رشته روزنامه نگاری و معرفی ارکان این رشته

4 بلوک خبری*جلسه3

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۷ ب.ظ

در هر خبر 4 بلوک وجود دارد که رویترز و روزنامه های خارجی بیشتر از آن استفاده میکنند.

این 4 بلوک عبارتند از:

1-اطلاعات جدید:  پاسخ به عناصر خبر چه وقت، کجا، چه کسی، چه چیزی، چرا و چگونه یعنی ارایه اطلاعات.‏

2-نقل قول:   بیش از 90 درصد خبرها نقل قول دارند.نقل قول باید طلایی باشد(نقل قول طلایی به این معناست که همه سخنان سخنران را  بکار نبریم). نقل قول خوب ارزش خبر را زیاد می‌کند. اما نقل قول‌های طولانی و کسل کننده بر عکس خواننده را فراری می‌دهند. قبل از این که یک نقل قول بنویسید به این فکر کنید آیا واقعا چیزی بر خبری که می نویسید می‌افزاید یا نه. اگر نه، تنها برخی از عبارت‌های به درد به خور و جذاب را داخل گیومه بیاورید و جملات را کوتاه کنید. گاهی لیدی که نوشته‌اید برای این که محکم بشود به یک نقل قول نیاز دارد که می توانید آن را در پاراگراف بعد از لید بگنجانید.
گاهی اوقات کلماتی که خود فرد به زبان می‌آورد باید به همان ترتیبی که ادا شده اند نوشته شوند و گرنه روح خبر از بین میرود.خبر هرچه کوتاه تر باشد با ارزش تر است و خوانندگان بیشتری را به خود جذب میکند.

در انتهای خبر های کوتاه اگر از نقل قول و جملات طلایی سخنران استفاده شود تاثیر بیشتری میگذارد.

ویژگی های نقل قول طلایی:

 - باید کوتاه و تاثیرگذار باشند؛ چون اگر طولانی باشند خواندن آن سخت و تاثیرگذاری‌شان کم می شود.‏
‏- باید به ارزش خبر اضافه کنند.‏
‏- باید زوایای احساسی خبر را برجسته کنند.

3-مشاهدات:   خبری را که خود خبرنگار در آن مکان حضور داشته باشد باعث میشود تا با استفاده از تعدادی مشاهدات عینی ارزش خبر خود را بیشتر کند و به خواننده حس و حال بودن در محل رخداد را می دهد.‏توصیف شخصیت سخنران در تاثیرگذاری جمله ای که بیان کرده است موثر میباشد.

به خاطر داشته باشید جزییات زیاد خبر را در خود غرق می‌کند و خواننده با تعدادی تصویر ‏گنگ می‌ماند که ‏آخر ماجرا از چه قرار بوده.‏

4-پیشینه:    آوردن پیشینه لازم است. اما نویسنده‌های خوب کلی تلاش می‌کنند تا پیشینه را در بهترین جای مطلب جا ‏بدهند. جا دادن مقدار زیادی پیشینه در بالای خبر خواننده را فراری می‌دهد؛ با این حال، اغلب به مقدار کمی ‏توضیحات و پیشینه در همان بالای خبر نیاز است. وظیفه ‏خبرنگارها است ‏که ‏برای فهم بهتر ‏موضوع ‏توضیحات و ‏پیشینه ‏ در ‏اختیار خواننده بگذارند.

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

نظرات (۲)

خدا قوت..
پاسخ:
سلامت باشید
خوب بود اجی :)
پاسخ:
فدات
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی