روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

وبلاگی در جهت ارائه اخبار مشهد، جروات و دروس رشته روزنامه نگاری و معرفی ارکان این رشته

محاصبه و ارکان و انواع آن*جلسه3

يكشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۲۹ ق.ظ

مصاحبه :پرسش و پاسخی است که میان دو یا چند نفر به منظور انتقال یک پیام خبری یا غیر خبری تحت تاثر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی صورت میگیرد

ارکان مصاحبه:

1-مصاحبه کننده

2-مصاحبه شونده

3-موضوع


برای انجام مصاحبه،ابتدا باید موضوع مشخص شود  که برای چه  مصاحبه انجام میشود.دوم شخصی که میخواییم با او مصاحبه کنیم را مشخص میکنیم و زمان و مکان مصاحبه را از او پرسجو میکنیم..پس از آن طرح سوال انجام میدهیم. در رابطه با موضوعی که مصاحبه میکنیم باید اطلاعات کامل داشته باشیم و نسبت به شخصیت حقیقی و حقوقی فرد مصاحبه شونده و مصاحبات قبلی او اطلاعات کسب کنیم.گاهی لازم است با افرادی که با شخص مورد نظر ما مصاحبه کرده هاند صحبت کنیم تا نسبت به طریقه مصاحبه و رفتاد فرد مصاحبه شونده آگاهی یابیم.

برای انجام مصاحبه سعی کنید ظاهر آراسته ای داشته باشید.

 

چند نوع مصاحبه داریم:

 

1-مصاحبه فردی

2-مصاحبه شفاهی(حضوری)

3-مصاحبه کتبی(غیر حضوری)

4-مصاحبه تلفنی

5-مصاحبه گروهی

6-کنفرانس مطبوعاتی(کنفرانس خبری)

7-مصاحبه خبری

8-مصاحبه هدایت شده



بقیه در ادامه مطالب


مصاحبه فردی:

در مصاحبه‌هاى فردی، هدف، بیشتر کسب آگاهى و شناساندن افراد (خبرساز یا عارى و غیرمعروف)، عقاید، افکار و نظرهاى آنان در زمینه‌هاى سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، علمى ... است. تفاوت این نوع مصاحبه با نوشتن بیوگرافى (شرح حال) در این است که بیوگرافى در مورد شخص نوشته مى‌شود درحالى‌که در مصاحبه فردى شخص در مورد خویش سخن مى‌گوید. این‌گونه مصاحبه را مى‌توان با هر فردى از افراد جامعه انجام داد

 

مصاحبه شفاهى (حضوری)

در مصاحبه‌هاى حضورى یا مصاحبه‌هائى که به‌وسیله تلفن صورت مى‌گیرد، رکن اصلى مصاحبه‌کننده است. مصاحبه‌کننده باید علاوه بر تسلط بر تکنیک‌هاى مصاحبه، آگاهى‌هاى عمومى گسترده‌اى داشته باشد، این آگاهى‌ها در حد تخصص‌هاى روزنامه‌نگارى است.در این مصاحبه مباحث بیشتری ارائه میگردد.

 

مصاحبه کتبى (غیر حضوری)

عده‌اى از مصاحبه‌شونده‌ها ترجیح مى‌دهند جواب سؤال‌هائى را به‌صورت کتبى بدهند، زیرا هم تسلط بیشترى پیدا مى‌کنند و هم فرصت کافى براى پاسخ دادن در اختیار دارند. در چنین موردى خبرنگار سؤال‌ها را به‌صورت کتبى به مصاحبه‌شوندده ارائه مى‌دهد و مصاحبه‌شونده نیز پاسخ سؤال‌ها را به‌صورت کتبى مى‌دهد. مصاحبه کتبى کمتر جنبه خبرى پیدا مى‌کند و از عمده‌ترین کاستى آن نیز عدم حضور خبرنگار است و این احتمال همواره وجود دارد که مصاحبه‌شونده به سؤال یا سؤال‌هائى پاسخ ندهد.

مصاحبه تلفنی

در مصاحبه تلفنى اگر مصاحبه، خبرى و حساس است، حتماً باید از قبل شرایط ضبط مکالمه را فراهم کنیم. قبل از انجام تماس تلفنى باید سؤال‌هاى خود را آماده کنیم. چرا که در اغلب موارد، در مصاحبهء تلفنى محدودیت‌ زمانى وجود دارد و پس از قطع تماس، درصورتى‌که سؤالى را از قلم انداخته باشیم، ممکن است تنها فرصت افسوس خوردن برایمان باقى بماند.این مصاحبه بیشتر زمانی انجام میشود که شرایط حضور مصاحبه شونده نباشد و بیشتر در مصاحبه ورزشی صورت میگیرد.

 

مصاحبه گروهى (جمعی)

در مصاحبه گروهى (جمعی)، آگاهى از عقاید، افکار و نظر تعداد زیادى از افراد جامعه مورد توجه و نظر است و خبرنگار، اطلاعات خود را از چندین نفر به‌دست مى‌آورد. معمولاً موضوع مصاحبه گروهى مطالبى در رابطه با وقایع جارى است که مستقیماً به مردم مربوط مى‌شود. تفاوت مصاحبه گروهى با مصاحبه خبرى در این است که مصاحبه شونده شخص مسئولى نیست، بلکه فردى است که صرفاً نظر خود را بیان مى‌کند. مصاحبه گروهى تحت‌عنوان نظرخواهى نیز صورت مى‌گیرد.

 

(کنفرانس مطبوعاتى)کنفرانس خبرى

یکى از راه‌هاى اطلاع‌رسانى به‌واسطه مطبوعات یا به‌طورکلى رسانه‌هاى خبرى به مردم کنفرانس مطبوعاتى است. مسئولان براى آگاه کردن مردم از تصمیم‌هاى تازه، فعالیت‌ها و اعلام مواضع با دعوت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رسانه‌هاى خبری، اقدام به تشکیل کنفرانس مطبوعاتى مى‌کنند.در این نوع مصاحبه ما یک نفر مصاحبه شونده و تعدادی مصاحبه کننده خواهیم داشت.

 

مصاحبه خبرى

در مصاحبه خبرى ؛ هدف مصاحبه‌گر, کسب اطلاعات دقیق و مشخص از منبع خبر جهت روشن شدن موضوع یا موضوع‌هاى خبرى روز است. در این نوع مصاحبه، مطالب تنظیم شده حاوى اطلاعات جدیدى است که قبلاً انتشار یافته است.

 

مصاحبه هدایت‌شده:

مصاحبه هدایت‌شده ؛ مصاحبه‌اى را گویند که اختیار طرح پرسش‌ها و کنترل جریان مصاحبه در دست مصاحبه‌گر (مصاحبه‌کننده) باشد. مصاحبه‌‌کننده پرسش‌هاى مشخص؛مطرح مى‌کند و جواب‌هاى مشخص هم از مصاحبه‌شونده مى‌خواهد، به‌عبارت دیگر در مصاحبه هدایت‌شده موضوع مصاحبه از قبل تعیین شده و مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.

 

در مصاحبه برای پرسش سوالات باید الویت بندی کرد اگر یک پرسش را مصاحبه کننده دیگری پرسید شما به سراغ پرسش یعدی بروید.در مصاحبه 95 درصد خبر تنظیم میشود و شباهت زیادی به خبر دارد

در مصاحبه به هیچ عنوان سوالات را از قبل به مصاحبه شونده ارائه ندهید و حتما مصاحبه را ضبط کنیدن تا بعدا مصاحبه شونده گفته های خود را تکذیب نکند و در حین ضبط نکات مهم را یادداشت کنید.

اگر مصاحبه شونده خواست مصاحبه شما را مشاهده کند حتما پس از آن همان مصاحبه خود را بنویسید.مصاحبه باید کاملا در اختیارتان باشد و اعتماد به نفس داشته باشید

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

نظرات (۱)

  • کانون نشریات
  • هدف و مخاطب جزو ارکان مصاحبه نیست
    پاسخ:
    من نوشتمش تو جزوه
    پس حذفش میکنم ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی