روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

وبلاگی در جهت ارائه اخبار مشهد، جروات و دروس رشته روزنامه نگاری و معرفی ارکان این رشته

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

کبوتر هم که باشی
گاهی...
دود شهر بال و پرت را سیاه میکند،
به یک هوای پاک نیاز داری...
چیزی شبیه
هوای حرم



  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

گاهی گمان نمی کنی ومیشود
گاهی نمی شود که نمی شود
گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است
گاهی نگفته قرعه به نام تو می شود
گاهی گدای گدایی وبخت با تو یار نیست
گاهی تمام شهر گدای تو می شود...



  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

تـو بهـشت تلـفن میـذارن :
از بهـشت بـه تهـران 20 تـومـن
از بهـشت بـه اصفـهان 30 تـومن
از بهـشت بـه شیـراز 50 تـومن
از بهـشت بـه مشهـد 5 تـومن !!
میگـن : چـرا مشـهد ایـنقد قـیمتـش کمـه ؟ مـا اعتـراض داریـم
مسئـول بهـشت میگـه : حـرف نبـاشـه . از بهـشت بـه بهـشت داخلـی حسـاب میشـه



  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

سکوت سر شار از ناگفته هاست!

دلتنگی های آدمی را باد ترانه می خواند

رویاهایش را آسمان پر ستاره نادیده می گیرد

وهر دانه برفی

به اشکی نریخته می ماند .

سکوت سرشار از سخنان ناگفته است .

از حرکات ناکرده، اعتراف به عشق های نهان

وشگفتی های بر زبان نیامده

در این سکوت حقیقت ما نهفته است

حقیقت تو و من



  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

عیادت مجدد رییس جمهوری از رهبر معظم انقلاب/ وجود رهبر معظم انقلاب حرکت رو به رشد نظام اسلامی را تضمین میکند

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در بازگشت از سفر پنج روزه به دو کشور آسیای میانه، صبح امروز (شنبه) برای دومین بار با حضور در بیمارستان محل بستری رهبر معظم انقلاب اسلامی از حضرت آیت الله خامنه‌ای عیادت کرد.

 

دکتر روحانی با اظهار خرسندی از سلامتی و نشاط جسمی و روحی رهبر معظم انقلاب، طول عمر و بهبودی کامل ایشان را در خدمت به ملت ایران، جهان اسلام، انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی از خداوند متعال مسألت و تأکید کرد: وجود رهبر معظم انقلاب حرکت رو به رشد نظام اسلامی را تضمین می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی همچنین با اشاره به سفر پنج روزه خود به دو کشور آسیای میانه و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، دیدارها و مذاکرات انجام گرفته را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: در ملاقات با سران کشورها، تمام رؤسا و بطور ویژه رئیس جمهور روسیه، جویای احوال جنابعالی بودند و سلام‌های خود را ابلاغ کردند.
رهبر معظم انقلاب نیز در این دیدار برای موفقیت رییس جمهور و دولت در انجام وظایف خود دعا و خطاب به آقای روحانی خاطرنشان کردند: من همیشه شما را دعا می‌کنم.
دکتر روحانی هم با تشکر از لطف و محبت رهبر انقلاب اسلامی، اظهار داشت که تاکنون دولت در سایه همین حمایت‌ها توانسته از برخی مشکلات عبور کند و ان شاء الله از بقیه مشکلات نیز به همین صورت عبور خواهیم کرد.
رییس جمهوری دوشنبه هفته گذشته و ساعتی پس از انجام عمل جراحی بر روی رهبر معظم انقلاب نیز برای عیادت از ایشان در بیمارستان حاضر و سپس عازم سفر خارجی شده بود



منبع:http://www.president.ir/fa

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

آمده‌ام، آمدم ای شاه پناهم بده            خط امانی زگناهم بده

ای حرمت ملجا درماندگان                  دور مران از در و راهم بده

لایق وصل تو که من نیستم                  اذن به یک لحظه نگاهم بده

 

رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله در ضمن سفارشات خویش برای امت اسلام از دو امانت گرانقدر و ارزشمند یاد کرده و فرمود:« اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللّه‏ِ وَعِتْرَتی وَلَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَیَّ الْحَوْض؛ من در میان شما دو امانت گرانقدر می‏گذارم، کتاب خدا و عترت من و آن دو هیچگاه از هم جدا نخواهند شد تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند»

مشهد این روزهای دهه کرامت پر از شور و هیجان خاصی بود.شور و هیجانی که با دلهای شکسته و چشمان گریان در  شب ولادت گل هشتم بوستان محمدی با دستی به نشان ارادت برسینه ,زیر لب سلام میدادند و اذن دخول میگرفتند تا حاجات خود را از امام رئوف عیدی بگیرند.شب هایی که بین حاجت و استجابت دعا فاصله ای نبود و خدا در بارگاه این غریب الغربا نزدیکتر میشد.

این ستاره هشتم ولایت از بزرگترین ستون های  دین و دینداری است و از  سرچشمه های زلال حکمت و یقین به شمار می‏رود که اسرار نبوت و امامت بعد از پدر بزرگوارش حضرت امام کاظم(ع) به ایشان انتقال یافت.حضرت علی بن موسی ‏الرضا(ع) فرزند پیشوای بزرگواری است که در شرایط سخت و پرفشاری وارده از سمت دشمنان  به انتشار احکام و معارف الهی پرداخت و میراث گرانقدری از فرهنگ اهل بیت(ع) را در دسترس علاقه ‏مندان، در اعصار بعد قرار داد.


 

 

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

****

روی ﻓﺮش دل ﻣﻦ ﺟﻮﻫﺮی از ﻋﺸﻖ ﺗﻮ رﯾﺨﺖ

آﻣﺪم ﭘﺎک ﮐﻨﻢ ﻋﺸﻖ ﺗﻮ را ،  ﺑﺪﺗﺮ ﺷﺪ

 


  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C




انواع مقاله

مقاله انشایی اون دسته از مقاله هایی هستند که به طور مثال درباره موضوع های غیر خبری نگارش می‌شود و هیچ محدودیتی هم از لحاظ اندازه ندارند. مثلا مقاله ای درباره نحوه تربیت فرزندان. این مقاله ها هر چند کمتر در مطبوعات چاپ میشوند، اما اگر هم بیایند در صفحات خبری از آن ها استفاده نمی‌شود.

دسته دوم هم مقاله های مطبوعاتی هستند. ویژگی اصلی این مقاله ها کوتاهی و ارتباط با خبر آن‌هاست. یعنی هر نظر و عقیده ای که مکتوب میشود، باید در ارتباط با خبر باشد و طبعا جایگاه این نوع مقاله ها در مطبوعات به نحوی است که نمیتواند طولانی باشد. درحقیقت همان طور که برای خبر، مصاحبه و گزارش به ایجاز و کوتاهی معتقدیم، در نگارش مقاله نیز باید آن را مدنظر قرار دهیم

 

شیوه های شروع مقاله

-1ساده، مستقیم و خبری:

نویسنده در ابتدا به موضوع یا خبری که در مورد آن نظرش را بیان میکند، میپردازد. و در یک جریان منطقی با نتیجه گیری مقاله را به پایان می‌برد.

-2 نقل قول و اقتباس از افکار و عقایدد دیگران:

نویسنده با یک جمله یا بند از نوشته یا افکار مشاهیر علمی، ادبی، مذهبی و ... مقاله را آغاز می‌کند. ممکن است نقل قول از یک فرد غیر مشهور و عادی هم باشد. آنچه مهم است این است که نقل قول جذابیت لازم را ایجاد کند.

-3امثال و حکم (مثل،حکایت،روایت:(

مطالعه و جمع آوری این نکته ها به مقاله نویس در ارایه به موقع آن ها کمک میکند.

-4شعر:

آوردن مصرع، بیت یا ابیاتی در ابتدای مقاله میتواند در کمترین واژه ها بیشترین معنا را بیاورد. البته شعر، ضرب‌المثل، حکایت و روایت در متن مقاله هم برای قدرت بخشیدن به استدلال و نظر ارائه شده موثر است. باید توجه داشت که استفاده بجا و درست از شعر، مثل و حکایت، شرط لازم است.

-5وصفی:

آنهایی که قلمشان دارای قدرت تصویرپردازی و تشریح است معمولا از چنین روشی برای شروع مقاله استفاده میکنند.

.

 

موضوع یابی در مقاله

روزنامه نگاران حرفه ای، از هر رویدادی حتی ناچیز و غیرمهم، ار هر حادثه یا واقعه ای که در اطرافشان رخ می‌دهد یا در کوچه و خیابان می‌بینند یا در خانه خود و همسایگانشان و دیگری اتفاق می‌افتد، موضوع می‌سازند و با پروراندن آن به کمک شیوه های نویسندگی، مقاله ای گیرا و جذاب فراهم می‌کنند.
موضوعات یابی:
-1
خاطره و تجربه: یادآوری خاطره و بازگویی تجربه های بدست آمده، راهی برای یافتن موضوع برای مقاله است.
-2
تجربه دیگران: دیگران چه می‌گویند، به چه می‌اندیشند، چه اتفاقاتی پیرامون ما در حال رخ دادن است، طرف مقابل شما چه می‌گوید و ... هر یک میتواند سوژه ای برای مقاله نویسی باشد. تنها لازم است حواسمان کمی جمع باشد و موشکافانه این موارد را مدنظر قرار دهیم.
-3
بهره گیری از رسانه ها: مقاله نویس باید در جریان مداوم اخبار و وقایع باشد تا ضمن تقویت دید خبری به سوژه های مختلفی دست پیدا کند. در لابلای هر خبر و نوشته ای در مطبوعات سوژه های فراوانی وجود دارد. مثل انتقاد به یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی یا یک نوشته یا حرف.
انواع موضوع:
-1
موضوعات عینی: شامل همه موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ... است که اکثر افراد جامعه با آنها ارتباط دارند.
-2
موضوعات ذهنی و مبهم: موضوعاتی مانند شهامت، حسادت، شجاعت یا اعتماد به نفس و ...
-3
طراحی یک شخصیت: نگارش مقاله درباره یک شخصیت و بررسی زوایا و نکات ریز. مانند روزنامه نگار کیست؟ و

 

ارکان مقاله‌نویسی

·         وحدت موضوع:

مقاله باید حول یک موضوع مشخص نوشته شود. نباید مرتب از این شاخه به آن شاخه پرید و خواننده را در میان داده‌های متفاوت و بی‌ربط سرگردان کرد.

·         وحدت زمان:

نویسنده باید زمان مقاله را از ابتدا تا به انتها ثابت نگاه دارد. اگر قرار است رویدادی در دوران حاضر بررسی شود نباید در میانهٔ مقاله به بررسی جوانب همان موضوع در عصر قاجار پرداخت. دقت شود این امر تناقضی با آوردن مقایسه‌های تاریخی ندارد.

·         وحدت مکان:

مکان مقاله نیز باید ثابت نگاه داشته باشد. اگر مقاله دربارهٔ پدیده‌ای در ایران نوشته می‌شود نباید در پایان، سر از تحلیل همان موضوع در شیلی درآوریم!

·         انسجام:

یکپارچگی مهمترین ویژگی هر مقاله است که به تمامی بخش‌های یک نوشتار بازمی‌گردد. کلمات و جملات در یک مقاله درست مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر بسته‌اند. نویسنده باید با هنر نویسندگی و قدرت استدلال خود، موضوع را بپروراند و خواننده را به نتیجهٔ دلخواه برساند. هر گونه آشفتگی و پراکندگی در ساختار مقاله و نکات و جملاتی که تکه تکه پایه‌های عرضهٔ یک اندیشه را تشکیل می‌دهند، نویسندهٔ مقاله را در موفقیت ناکام خواهد کرد.

·         استنتاج:

هر مقاله با هدف رساندن یک پیام نوشته می‌شود. ممکن است نتیجه‌گیری در پایان مقاله و پس از بهره‌گیری از دلایل مختلف، آورده شود. ممکن است نویسنده پیام مقاله را در ابتدا بیاورد و سپس به استدلال بپردازد. حتی ممکن است نویسنده زیر فشار سانسور، با زبردستی منظور خود را در لابلای پاراگراف‌های مطلب بگنجاند. اما به هر صورت مقاله باید دارای نتیجه‌گیری باشد. تفاوت مهم مقاله و یادداشت در همین‌جاست. زیرا لزوماً در یادداشت نتیجه‌گیری خاصی وجود ندارد بلکه بیشتر تذکر و یادآوری یک موضوع مد نظر است.

 

 

 

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C


دانشجویی

گاهنامه فرهنگ و هنر پایداری خاکریز

روی جلد تیتی مباحث مهم

صفحه1 ارتباط با مخاطب و یادداشتی از شهید بلورچی   

ص2و3 فهرست مطالب          ص4 مروری بر بیانات رهبری       ص5 مروری بر سخنان امام خمینی

ص6 راه  و رسم زندگی درغالب داستان از سوره بقره

ص8مروری بر خودسازی از دید ائمه(سیره)      ص10 گفتگو با آیت الله کمیلی

ص12گفتگو با خانواده شهید میهدی موسوی     ص14یادداشت درباره خودسازی

ص18معرفی کتاب=مروری بر کتاب صراط     ص13شعر=زندگی نامه و برخی اشعار حسن حسینی

ص17 جدول     ص18داستان کوتاه از امام علی غالب تصویر

 

این نشریه به شرح مباحثی پیرامون آیین بندگی است که این را بر روی مهر روی جلد هم حک کرده است.مباحث این نشریه را دانشجویان رشته های مختلف که هیئت تحریه آن میباشند نوشته اند.یادداشتی از شهید بلورچه گویا نشق سرمقاله را داشت و مطلی با قلم سردبیر نوشته نشده بود.درمیان مباحث,کادری با رنگ  متفاوت به عنوان مهمترین بخث آن مطلب مشخص شده بود.بجز یک تصویر که گویا تصویر پدر شهید موسوی است که  کیفیت پایینی داشت,باقی تصاویر با کیفیت بود و درکل نشریه با نظم و طراحی شاده خوبی نوشت هشده بود.

صفحه آخر تصویری با عنوان "نگهبان دلت باش",مخاطب را جذب خود میکرد






تخصصی

ماهنامه بین المللی فرهنگی اجتماعی اعتقادی زائر

روی جلد تیتر مطالب و لوگو تصویر درگاهی که به سوی آسمان باز میشود.

صفحه2جلد سخن رهبری ,امام خیمینی و واعظ طبسی به همراه تصویرشان

ص3سخن اما رضا درباره قرآن

ص4و5 ارتباط با مخاطب و فهرست مطالب

ص6شرح حدیث توسط رهبری      ص8 مقاله حدیث امام رضا درباره دعا

ص9 ستون حکمت                 ص10 مقاله تبیین ولایت از جانب امام رضا(ع)

ص11ستون آداب زیارت        ص12برنامه ریزی برای عمر از نظر امم رضا

ص13 حکمت       ص14خاطره و یادداشت        ص16 و 17 مقاله

ص18و19 سبک زندگی درباره روزه داری        ص20 و 21 یادداشت و مقاله درباره وقف

ص22 و 23 مقاله درباره نماز عید فطر          ص24 و25و26 مقاله درباره شب قدر

ص27 حکمت امام رضا درباره روزه               ص28و29 گفتگو با دکتر سعیدی

ص32مقاله برگزیده درباره الگو پذیری                ص33 ارتباط با خوانندگان

ص34 جدول و فرم اشتراک                      ص35 و پشت جلد تبلیغات

هر مطلب آن دارای تصویر بود.ولی مطالب آن طولانی بود و گاهی به 2صفحه میرسید که تنها حسنش میان تیتر ها بود ک از حجم آن میکاست.

مطالب طولانی که ادامه آن در صفحه بعدی بود معمولا نصف صفحه بعد را اشغال میکرد و وطلب بعدی را بدون فاطله خاصی شروع مینومد که این گاهی موجب سردرگمی بود. از محاسن آن هم میشود گفت که در ابتدای برخی مطالب مقدمه ای آورده بود.

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C



رهبر انقلاب: اختلاف سلیقه نباید وحدت را در کشور از بین ببرد/ همه باید از مسئولان حمایت کنند/ حمایت، منافاتی با ایراد داشتن به قوا ندارد/ کسی با انتقاد و طرح نقاط ضعف، مخالف نیست اما نباید تخریب صورت گیرد.

رهبر انقلاب: کشور باید قوی شود تا در پدید آوردن نظم جدید جهانی ایفای نقش کند/ علم، اقتصاد و فرهنگ عناصر کلیدی قوی شدن کشورند. رشد جمعیت و افزایش نسل جوان بر اقتدارملی مؤثر است. فرهنگ از همه مهمتر است.

رهبر انقلاب: انقلاب اسلامی مهم‌ترین عنصر به چالش کشیده شدن پایه‌های نظم جهانی بود/ نظم جدید جهانی در حال شکل‌گیری است. برخی این واقعیت را درک نکرده و هنوز معتقدند باید تسلیم غرب شد.

رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان: جنگ اخیر غزه از نمونه‌های معجزه‌آساست/ یک منطقه‌ی کوچک با توانایی‌های محدود کاری کرد که رژیم صهیونیستی به عنوان نماد قدرت غرب به زانو درآمد.

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C


سرشبی رفتم حمومپتو بشورم، چشوم که هم به تشت افتاد یهو یاد همی چالش سلط آب یخ افتادُم
ولی خب سلط که نبود تشت بود ...

با خودوم گفتم به صورت نمایشی مویم اجرا کُنُم
ولی یادُم آمد ای آبگرمکُنِمان کلا خرابه مو همیشه ای چالش ر خالی خالی بدون نمایش و ریا و اینا اجرا مکردُم ..

تا جایی هم که تنستُم به نیازمندا کمک کردُم. 

اوو همه آبی که اونا ریختن رو سرشان، اگه جمع مِرفت ای بدبَخ زاینده رود که الان مُرده، زنده مِرفت.

نِمدُنم بریچی اینا قبلا به جایی کمک نمکردن دلشا بِریه کسی نُمُسوخت حالا یهو جو گیر رفتن دیدن چون همه فیلم مِدِن خودشانه خُنُک کردن بریه ما چالش مالش راه انداختن.

پ.ن:کار خیر بی ریا کُنِن لدفا


اختصاصی روزنامه نگار

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C




به تازگی مسئله ای جدید با نام"چالش سطل آب یخ" از طریق رسانه ها وارد جوامع شده و تعداد کثیری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.حالا در ایران ما مسائل چالش زا کمتر داریم که اینگونه مسائل مزحک هم در این بی آبی و گرما از آن استقبال میشود.اگر بخواهیم تاریخچه ای درباره این موضوع ارائه دهیم اینگونه باید گفت که فردی به نام پیت فرتز 29 ساله مبتلا به بیماری alsشد و پس از آن برای جمع کمک های مالی به بیماران دچار به آن این ایده را مطرح کرد که با استقبال فراوانی روبرو گشت.طرح به اینگونه بود که هر فردی میتواند 100 دلار به موسسه حامی این بیماران کمک کند در غیر این صورت سطلی آب بر روی سرش خالی کنند

حال در ایران به دلیل گرمای تابستانی بخش دوم آن مورد استقبال قرار گرفت و شاید تعدادی هم کمک های مالی به آن موسسه کردند.هیچکس مخالف این عمل خیرخواهانه نیست اما باید گفت چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.هنرمندان و افرار مشهور به دلیل جایگاه اجتماعی خود میتوانند باعث امید در بیماران باشند و چه بهتر این کمک های خیرخواهانه به بیماران خاص کشور باشد

درواقع یکی از انتقاد های مهم به این ایده همان بخش دوم آن است که به عنوان موضوعی سرگرمی مورد توجه قرار گرفته است.طبق آمار منتشر شده که گقته اند اگر هر کسی یه سطل آب 5 گالنی روی سرش خالی کند و این عدد ضربدر 12 میلیون ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی شود،چیزی حدود 6 میلیون گال آب هدر رفته است.(توجه داشته باشید هر گالن4.5لیتر است).حالا اگر قرار باشد همه دعوت کنندگان پاسخ مثبت بدهند باید آب یک طرف زمین را به آنطرف دیگر بریزیم.پس میتواند گفت بهتر این است از روش های نمادین دیگر برای این کار استفاده شود زیرا این روش ها سودی برای بیماران ندارد و فقط کشور را دچار بحران آب میکند آن هم در زمانی که رئیس جمهور گفته است دنیا به زودی با جنگ آب روبرو میشود و آب کالای ارزشمندی میگردد

در مدتی که گذشته صدا سیما هم وارد این بازی گشته و در سبکه های ملی تصاویر این کارها پخش میگشت و آیا صدا و سیما مسئولین این اسراف آب را برعهده میگیرد؟پاسخ منفی است. به گفته رهبر انقلاب صدا و سیما دانشگاه عمومی باید باشد و لذا اینکه این رفتارهای بیشتر مردم را دچار سردرگمی میکند

در زمانی که غزه در جنگ و خون بود،مردم ما با این چالش که فقط یک سرگرمی مزحک بود به شادی و سرخوشی خود میپرداختند.محمد دروزه ضمن انتقاد از این چالش ویدئویی از خود منتشر کرد که بر سر خود سطلی از شن میریزد و همه را دعوت کرد تا با انجام اینکار شاید بتوانند کودکانی در زیر آوار بمب و موشک دفن شده اند را درک کنند و با مردمش یک صدا بگوید

آی آدمها،که برساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفردرآب دارد می‌سپاردجان

آی آدمها که برساحل بساط ِ دلگشا دارید

نان به سفره جامه تان برتن

یک نفردرآب می‌خواندشمارا

 

کاش کمی بیناتر باشیم...

 

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C





  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

ستون نویسی در روزنامه‌نگاری، امروزه یکی از هنرهای ارزشمند محسوب می‌شود. اکنون دیگر همه‌ مخاطبان، هر روز صبح مشتاق مطالعه‌ ستون موردعلاقه‌ خودشان هستند... ستون‌ها مختص یک صفحه‌ خاص نیستند و در هر صفحه‌ای با توجه به نوع مطالب آن، می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. مثلاً صفحه‌ ورزشی، یک ستون ورزشی و صفحه‌ هنری نیز یک ستون هنری را در خود جای می‌دهد.

بسیاری از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای از طریق نوشتن ستون‌های گوناگون در روزنامه‌ها به جایگاه بلندی در میان خوانندگان رسیده‌اند، به‌طوری‌که روزنامه‌ها هم برای فروش بیشتر، به این نویسندگان تکیه کرده‌اند. مخاطبان زیادی هستند که هر روز در روزنامه‌ها به‌دنبال ستون‌ها و نویسندگان خاص آن‌ها می‌گردند.

بنابراین ستون‌ها باعث افزایش حس پویایی و سرزندگی روزنامه‌ها می‌شوند؛ چیزی که پیش از این، روزنامه‌ها به خود ندیده بودند. از طرف دیگر بسیاری از روزنامه‌های پُرتیراژ، ستون‌های پُرمخاطب را از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای می‌خرند و به این وسیله به جذب هرچه بیشتر و بیشتر مخاطب می‌پردازند.

 

تعریف ستون نویسی

ستون یکی از هنرهای روزنامه‌نگاری است که هدف آن، رساندن اطلاعات و آگاهی‌های ویژه‌ای است و یا این‌که دیدگاه خاص نویسنده را در باره‌ موضوعی خاص بیان می‌کند. ستون‌ها مکان مشخص خود را در روزنامه‌ها و مجلات دارند. در یک تعریف دیگر می‌توان گفت:

بخش مشخصی از یکی از صفحات روزنامه است که به یک نویسنده‌ توانا اختصاص می‌یابد و نام نویسنده [یا نام مستعار او] بر بالای آن نوشته می‌شود.

همچنین در تعریفی دیگر:

یکی از روش‌های اظهارنظر در روزنامه است که معمولاً با یک عنوان مشخص توسط یک یا چند نفر نوشته می‌شود و نام نویسنده نیز بر بالای آن به‌چشم می‌خورد و به‌صورت دوره‌ای (روزانه یا هفتگی) در صفحه‌ ثابت و معینی نوشته می‌شود و دیدگاه یا تجربه و دانش نویسنده را بیان می‌نماید.

 

 ‌مشخصات ستون‌

1ـ ستون نویسی در روزنامه عبارت است از تبیین و یا تجزیه و تحلیل یک مسأله و بیان دیدگاه خاص نویسنده به‌روشی اصولی و راهنمایی مخاطب از طریق تجربه‌ها و تفکرات مشخص نویسنده. ستون‌ها به قلم نویسندگان توانا، روزنامه‌نگاران و یا افراد باتجربه در مسائل زندگی و دیگر علوم انسانی به رشته‌ تحریر درمی‌آیند.

2ـ ستون‌ها مسائل بسیار متنوعی از سیاست داخلی و خارجی گرفته تا کوچک‌ترین احساسات و آرزوهای بشری را در بر می‌گیرند.   

 

  ویژگی‌های ستون‌

مهم‌ترین ویژگی‌های ستون‌های روزنامه عبارتند از:

1ـ ستون‌ها دو عنوان متفاوت دارند که یکی از عنوان‌ها ثابت و دیگری متغیر است. نویسنده عنوان ثابتی را برای ستون‌اش در نظر می‌گیرد ـ (مثلاً عنوان «با صدای بلند») ـ و سپس برای هرکدام از ستون‌ها  نیز متناسب با نوع موضوع آن، عنوان دومی (متغیر) را انتخاب می کنند.

2ـ لازم نیست که نویسنده‌ ستون، حتماً یکی از کارکنان روزنامه باشد، اما لازم است که وی بر اصول و فنون روزنامه‌نگاری تسلط کافی داشته باشد.

3ـ چنانچه خبرها، گزارش‌ها، مقاله‌ها و مصاحبه‌ها صفحه‌ ثابتی داشته باشند، در این‌صورت از ستون‌ها با عنوان میهمان آن صفحه‌ها یاد می‌شود. در چنین حالتی، به‌جز صفحه‌ نخست، همه‌ صفحات دیگر می‌توانند ستون‌ها را در خود جای دهند.

4ـ تحقیقات نشان داده که اغلب مخاطبان به ستون خاص یک نویسنده عادت می‌کنند و روزنامه یا مجله را به‌خاطر همان ستون می‌خرند.



  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

دانشجویی

نشریه مصباح

این نشریه دارای مطالی شامل:سخن رهبری,سرمقاله,یادداشت,گزارش,متن ادبی,گفتگو, عکس و طنز دانشجویی بود

از محاسن این نشریه  از نظر من میتوان فقط به چاپ رنگی و حالت طنزگونه آن اشاره کرد و دیگر اینکه سرمقاله را در هر دوره چاپ،به نام یکی از ائمه(ع) مزین مینمایند.

ولی از بدترین معایبی که به چشم من به عنوان یک مخاطب دانشجو آمد و بااینکه مطابش طنزگونه بود حاضر به مطالعه نشدم،این بود که کادربندی و رنگ بندی و همچین فونت نگارش نشریه کاملا مشابه کارت ترحیم(شرمنده دوستان واقعا) بود و در کل عکسی که باعث جذابین نشریه بشود نداشت



تخصصی

هفته نامه آیینه یزد

این نشریه شامل بخشی از پیام ریاست جمهوری درباره تبریک به بانوی ریاضیدان بود و همچنینیاداشت،سرمقاله,فهرست،خبر،گزارش,تبلیغات,عکس,ستون خبر,ارتباط با مخاطب و حاشیه نگاری(طنز)

چاپ این نشریه به صورت سیاه سفید است و تعداد تصاویر قرار گرفته در آن نسبت به مطالب کمتر بود.

تبلیغات در دو صحه میانی(2و3) بیشترین فضا را نبست به مطالب اشغال کرده بود.اما در کل چیدمان مطالب منظم بودو  خواننده سردرگم نمیشد



حاشیه طنز این نشریه در ادامه مطالب


  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C