روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

وبلاگی در جهت ارائه اخبار مشهد، جروات و دروس رشته روزنامه نگاری و معرفی ارکان این رشته

5 نقش وسایل ارتباط جمعی*جلسه 3

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶ ب.ظ


 

الف)  نقش تفریحی: وسایل ارتباط جمعی به‌عنوان مهمترین ابزار تفریحی و سرگرمی افراد به‌شمار می‌رونند؛ که با پخش و انتشار برنامه‌های سرگرم‌کننده بر الگوی رفتار اوقات فراغت انسانی اثراتی تعیین‌کننده دارند. مانند: برنامه های طنز و شعر و داستان

  ب)  آگاه‌سازی: سانه‌ها باید علاوه‌بر انتقال اخبار و اطلاعات، به تحلیل درست اخبار و تشریح آنان نیز بپردازند.این وظیفه، یعنی آگاه‌سازی، از آن‌رو از تبلیغ متمایز است که در آن، هیچ کوششی برای خرید کالایی خاص وجود ندارد و صرفا جهت آموزش و اطلاع رسانی انجام میشود.

   ج) نقش تعلق اجتماعی: رسانه ها این حس را به مخاطبان القا میکنند که یک گروه هستند .

   د) نقش همگن سازی: وسایل ارتباط جمعی، موجب نزدیکی سلیقه‌ها، خواست‌ها و انتظارات تمامی ساکنان یک جامعه شده و جوامع را از عصر محدوده‌های جدا خارج می‌گردانند.افرادی که از وسایل ارتباط جمعی استفاده میکنند پس از مدتی  طرز فکرشان باهم یکی میشود.

    ه)  نقش خبری: اطلاعات دهندگی اطلاعات خبری است.نقش خبری،خبر و مصاحبه است.


سایر نقش ها در ادامه مطالب


سایر نقش ها:

     و)  نقش نوگرایی و توسعه: فرایند توسعه رابطه پایداری با تعامل میان مردم و مشارکت فعال گروه‌های اجتماعی دارد که این امر صورت نمی‌گیرد، مگر در پرتو نظام جامع ارتباطی-اطلاعاتی؛ که می‌تواند تا حدّ زیادی در رفع اختلافات و تضادهای موجود در ارزش‌ها و رفتارهای مردم و فراهم آوردن محیط مساعد برای توسعه ملی مؤثر باشد.

    ز )  نقش راهنمایی و رهبری: نقش رهبری‌کننده وسایل ارتباطی و اثر آن‌ها در بیداری و ارشاد افکار عمومی، امری واضح بوده و روز به‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

    ح)  کارکرد بحران‌زدایی: رسانه‌های گروهی می‌توانند در عرصه مقابله با بحران‌های اجتماعی، به ایفای نقش بپردازند و در کاهش بحران‌های مختلفی مانند بحران‌ هویت یا حوادث تهدیدکننده ثبات اجتماعی، کارکرد مؤثری داشته باشند

   ط)  کارکرد آموزشی یا انتقال فرهنگ: رسانه‌های ارتباطی خواه برای این کار برنامه‌ریزی شده باشند و خواه نشده باشند، آموزش دهنده‌اند. رسانه‌ها فراهم‌‌آورنده دانش و شکل‌دهنده ارزش‌هایند و مردم همواره از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند و می‌آموزند.

   ی)  کارکرد نظارتی: یکی از مهمترین کارکردهای رسانه خبری، نظارت بر محیط است. کارکرد نظارت و حراست از محیط، شامل رساندن اخبار توسط رسانه‌ها می‌شود؛ که برای اقتصاد و جامعه ضروری است.

   ک)  اعطای پایگاه اجتماعی: این وسایل با دادن معروفیّت به اشخاص و گروه‌ها به آشکار کردن یا ارتقای پایگاه‌های آنان می‌پردازند.

   ل)  حمایت از هنجارهای اجتماعی: (وظیفه اخلاقی)

    م)  انتقال میراث‌های فرهنگی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر

    ن)  نقش و کارکرد بیان عقاید

   س)  ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی

   ع)  کارکرد تبلیغی

 

 

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

نظرات (۱)

  • کانون نشریات
  • انشالله بتونید در عرصه فعالیت رسانه ای این موارد رو در نظر داشته باشید و به کار ببندید..
    پاسخ:
    انشاءالله 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی