5 نقش وسایل ارتباط جمعی*جلسه 3
الف) نقش تفریحی: وسایل ارتباط جمعی بهعنوان مهمترین ابزار تفریحی و سرگرمی افراد بهشمار میرونند؛ که با پخش و انتشار برنامههای سرگرمکننده بر الگوی رفتار اوقات فراغت انسانی اثراتی تعیینکننده دارند. مانند: برنامه های طنز و شعر و داستان
ب) آگاهسازی: سانهها باید علاوهبر انتقال اخبار و اطلاعات، به تحلیل درست اخبار و تشریح آنان نیز بپردازند.این وظیفه، یعنی آگاهسازی، از آنرو از تبلیغ متمایز است که در آن، هیچ کوششی برای خرید کالایی خاص وجود ندارد و صرفا جهت آموزش و اطلاع رسانی انجام میشود.
ج) نقش تعلق اجتماعی: رسانه ها این حس را به مخاطبان القا میکنند که یک گروه هستند .
د) نقش همگن سازی: وسایل ارتباط جمعی، موجب نزدیکی سلیقهها، خواستها و انتظارات تمامی ساکنان یک جامعه شده و جوامع را از عصر محدودههای جدا خارج میگردانند.افرادی که از وسایل ارتباط جمعی استفاده میکنند پس از مدتی طرز فکرشان باهم یکی میشود.
ه) نقش خبری: اطلاعات دهندگی اطلاعات خبری است.نقش خبری،خبر و مصاحبه است.
سایر نقش ها در ادامه مطالب
سایر نقش ها:
و) نقش نوگرایی و توسعه: فرایند توسعه رابطه پایداری با تعامل میان مردم و مشارکت فعال گروههای اجتماعی دارد که این امر صورت نمیگیرد، مگر در پرتو نظام جامع ارتباطی-اطلاعاتی؛ که میتواند تا حدّ زیادی در رفع اختلافات و تضادهای موجود در ارزشها و رفتارهای مردم و فراهم آوردن محیط مساعد برای توسعه ملی مؤثر باشد.
ز ) نقش راهنمایی و رهبری: نقش رهبریکننده وسایل ارتباطی و اثر آنها در بیداری و ارشاد افکار عمومی، امری واضح بوده و روز بهروز بر اهمیت آن افزوده میشود.
ح) کارکرد بحرانزدایی: رسانههای گروهی میتوانند در عرصه مقابله با بحرانهای اجتماعی، به ایفای نقش بپردازند و در کاهش بحرانهای مختلفی مانند بحران هویت یا حوادث تهدیدکننده ثبات اجتماعی، کارکرد مؤثری داشته باشند
ط) کارکرد آموزشی یا انتقال فرهنگ: رسانههای ارتباطی خواه برای این کار برنامهریزی شده باشند و خواه نشده باشند، آموزش دهندهاند. رسانهها فراهمآورنده دانش و شکلدهنده ارزشهایند و مردم همواره از آنها تأثیر میپذیرند و میآموزند.
ی) کارکرد نظارتی: یکی از مهمترین کارکردهای رسانه خبری، نظارت بر محیط است. کارکرد نظارت و حراست از محیط، شامل رساندن اخبار توسط رسانهها میشود؛ که برای اقتصاد و جامعه ضروری است.
ک) اعطای پایگاه اجتماعی: این وسایل با دادن معروفیّت به اشخاص و گروهها به آشکار کردن یا ارتقای پایگاههای آنان میپردازند.
ل) حمایت از هنجارهای اجتماعی: (وظیفه اخلاقی)
م) انتقال میراثهای فرهنگی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر
ن) نقش و کارکرد بیان عقاید
س) ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی
ع) کارکرد تبلیغی
- ۹۳/۰۵/۰۴