روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

علوم ارتباطات اجتماعی-گرایش روزنامه نگاری

روزنامه نگار

وبلاگی در جهت ارائه اخبار مشهد، جروات و دروس رشته روزنامه نگاری و معرفی ارکان این رشته

گزارش از شبکه مجازی"آیتگ"

چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ب.ظ


شبکه ای از هزاران جوان ایرانی برای فردایی که می آید

برای راه اندازی نرم افزار چت آیتگ، از هیچ سکوی خارجی استفاده نشده است و این برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد که یک نوع سیستم جدید و خاص محسوب می شود و تقریبا با همه فرق دارد و با هر سه نسخه سیستم عامل ویندوز یعنی ویستا ، سون (SEVEN) و ایکس پی ، سازگار است .

 

شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گروه‌هایی که عموما فردی یا سازمانی هستند تشکیل شده است و توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل‌اند. حضور شبکه‌های اجتماعی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بسیار پر رنگ‌تر و چشم‌گیرتر از سرویس‌بلاگ‌ها بود. به نظر می‌رسد که تازه تاسیس بودن این شبکه‌های اجتماعی، نشان از جهت گیری کاربران اینترنت به سمت این نوع فضاها یا به اصطلاح میکروبلاگ‌ها را می‌دهد.

فضای مجازی واقعا یک فضا است. یعنی ساحت‌های مختلف و شئون مختلف زندگی در آن باز تعریف می شود و ابعاد متعدد واقعی در زندگی ما دارد. ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و البته امنیتی.به نظر می‌رسد رویه‌ای که شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته‌اند در یک مجموعه قوی و یک دست نیز قابل دستیابی باشد و به جای اینکه این خدمات را در شبکه‌های اجتماعی متفاوتی ارائه بدهند در داخل اتاق‌های یک شبکه‌اجتماعی نیز بتوانند به اهداف خود برسند.

به گزارش خبرگذاری  بسیج دانشجویی:  شبکه ی اجتماعی "آیتگ"  که با شعار" آیتگ، محبوب جوانان ایرانی" فعالیت می کند،در تاریخ 22 بهمن 87 با جهتگیری اجتماعی- اقتصادی که محتوای آن براساس و محور کارآفرینی شکل گرفته و هر روز هم گسترش می‌یابد ، با مدیریت احمد خلیق راه اندازی شد.

وی به عنوان موسس آیتگ شناخته میشود. او در 22 بهمن 87 برای اولین بار نام آیتگ را برسر زبانها انداخت و پس از مدتی فعالیت، پیشنهاد تشکیل نشریه علمی آیتگ را داد و مسئولیت آن را به امین جوانشیر سپرد. در مهرماه 88 به عنوان مسئول کانون سایبری بسیج دانشجویی انتخاب شده و مسئولیت آیتگ را تحویل داد. اما پس از یک سال در مهرماه 89 مجددا مسئولیت سایت را عهده دار شد و هنوز در آیتگ حضور دارد.

 عضویت در آیتگ ابتدا فقط مخصوص دانشجویان پیام نور چناران بود و توسط کارت ثبت نام انجام میشد که در ابتدا خدمات دانشجویی (مانند ثبت ژتون و...) انجام میداد و پروژه دانشجویی ترم اول احمد خلیق بود.

در طی این 4 سال، آیتگ حدود 26 مدیر داشته است که در بازه های زمانی مختلف فعالیت میکرده اند. اصول حفاظت اطلاعات آیتگ در طی چند ماه اخیر، بسیار جدی تر شده است و فایل های آیتگ در حافظه ای ذخیره میشوند که فقط توسط اثر انگشت آقای خلیق باز میشوند .

با استناد به آیین نامه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایرانی مصوب مرداد ماه سال 1385 هیات وزیران، بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تصویب کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه ای، در نیمه اول فروردین ماه سال 1389 اقدام به تغییر صفحه فیلترینگ و استفاده بهینه از آن در قالب معرفی پایگاه های اینترنتی مفید گردید که نام آیتگ در لیست این سایت های مفید قرار گرفته است.

این نسخه از آیتگ قرار بود در حاشیه ششمین نمایشگاه رسانه های دیجتال به دست رئیس شورای عالی انفورماتیک رونمایی شود، اما در روز رونمایی، مراسم لغو شد.نسخه فعلی آیتگ وقتی راه اندازی شد، هنوز صفحه پروفایل ها کامل طراحی نشده بود، اما حدودا بعد از یک هفته صفحه پروفایل ها طراحی شد.این نسخه از آیتگ، در ابتدا امکان آپلود ویدیو داشت اما امکان آپلود صوت نداشت،که بعدا تعبیه شد

.نسخه فعلی آیتگ تمامی ویدئو های ارسال کاربران را به فرمت flv تبدیل میکند. برای انجام این کار، حدود 90 نرم افزار روی سرور نصب شد، که به صورت گروهی فعالیت میکنند و عملیات تبدیل فیلم ها را انجام میدهند. زمانی که این نسخه از آیتگ نصب می شد، تمامی مطالب نسخه قبلی آیتگ به این نسخه انتقال داده شد، اما متاسفانه در حین انتقال اتفاقی رخ داد که باعث شد تصاویری که در برخی مطالب استفاده شده بود، حذف شود.

از بین امکاناتی که برای این نسخه در نظر گرفته شده بود، "حسابداری" و "یادآورها" کمترین استقبال را از طرف مخاطبین داشتند. برای راه اندازی این دسکتاپ (فقط دسکتاپ) حدود 3600 خط برنامه نویسی شده است.در این نسخه از آیتگ، کاربری فعالیت میکرد که با هدف اغفال دختران، عضو شبکه شده بود و در سایت های دیگر نیز فعالیت جدی داشت. گزارش فعالیت وی برای پلیس ارسال شد و در طی چند روز همکاری بین آیتگ و پلیس سایبری، هویت اصلی و محل سکونت متهم شناسایی شد.

در نسخه فعلی آیتگ، در اثر یک اشکال فنی که در سرور رخ داده بود، حجم زیاد از اطلاعات کاربران حذف شده بود، که با همکاری کارشناسان سرور، بک آپ اطلاعات جایگزین شد و مشکل حل شد.

شماره خط پیامک آیتگ 30002342 است، اما در این نسخه از آیتگ هیچ جایی برای معرفی آن به کاربران در نظر گرفته نشده بود و کمتر کسی از وجود این خط پیامک مطلع است. برای استفاده از این سرویس باید ابتدا شماره موبایل خود را در قسمت "ویرایش مشخصات" ثبت کنید و سپس به آیتگ پیامک بزنید تا پیامک شما در پروفایل شما درج شود.

آیتگ دارای سیستم تعمیر خودکار است. که از حدود ساعت 2 تا 4 بامداد (ساعت خلوتی سایت) فعال شده و بانک ها اطلاعاتی و فایل های اجرایی را بررسی میکند و در صورت خرابی، آن را ترمیم میکند.

برای راه اندازی نرم افزار چت آیتگ، از هیچ سکوی خارجی استفاده نشده است و این برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد که یک نوع سیستم جدید و خاص محسوب می شود و تقریبا با همه فرق دارد و با هر سه نسخه سیستم عامل ویندوز یعنی ویستا ، سون (SEVEN) و ایکس پی ، سازگار است . سیستم کار آیتگ به این صورت می باشد که شما در سایت امکان چت  ندارید! ولی با نرم افزار سبکی که باید از سایت دانلود کنید می توانید با دوستان خود چت کنید.یک نرم افزار تقریبا شبیه به یاهو مسنجر است که به شما امکان چت با دوستانتان را می دهد.(البته این نرم افزار هرگز امکانات یاهو مسنجر را ندارد) در این نرم افزار شما می توانید لیست تمام افرادی را که در آیتگ آنلاین هستند را مشاهده و با آن ها چت کنید.هر چند نرم افزار آیتگ بخوبی طراحی شده و یک مسنجر خوب است ولی طراحی این سایت می توانست از بهتر باشد و کمی دلچسب شود.

در این شبکه اجتماعی هم مثل بیشتر شبکه  ها ،کمبود کاربر بی داد می کند! و کاربران کمی پیدا می شوند ولی در هر حال طراحی آیتگ خاص بوده و یک نوآوری محسوب می شود.نسخه موبایلی هم در این شبکه ی اجتماعی عمل کرد مطلوبی داشت است.

 

  • Ƶ૯Ʊʂ ૯RɿƝσ૯C

نظرات (۱)

سایت زیبایی دارین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی